Odwiedź Kraków rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Nowe kierunki rozwoju turystyki w Krakowie

Turystyka w Krakowie jest nie tylko ważnym źródłem dochodów, ale także zjawiskiem społecznym, budującym tożsamość miasta. Wyrazem uznania dla jej roli w rozwoju gospodarczym miasta jest przygotowanie przez Urząd Miasta Krakowa Strategii Rozwoju Turystyki w Krakowie na lata 2014-2020. Dokument ten został w środę (5 listopada) przyjęty przez Radę Miasta Krakowa.

Strategia zakłada, że w 2020 r. Kraków będzie należał do czołówki europejskich ośrodków turystyki miejskiej. Będzie miastem, które wykorzystuje, z zachowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, swoje dziedzictwo historyczne, kulturowe i przyrodnicze oraz potencjał kreatywny swoich mieszkańców i instytucji, do budowania produktów turystycznych o wysokiej jakości i konkurencyjności.

W Strategii szczególnie podkreślono, że Kraków to „Miasto wielkie duchem" - przyciąga odwiedzających z Polski i z całego świata wyjątkową atmosferą, otwartością, unikalnymi zasobami materialnymi i niematerialnymi o charakterze artystycznym, naukowym i religijnym. Kraków to także „Miasto gościnne" – jest przyjazne dla odwiedzających m.in. pod względem stanu infrastruktury, estetyki otoczenia, ładu przestrzennego. Miasto posiada nowoczesne obiekty infrastrukturalne i wykwalifikowane kadry turystyczne, dzięki czemu w obszarze turystyki kulturowej, religijnej oraz kongresowej posiada pozycję lidera w skali krajowej i skutecznie konkuruje na rynkach.

Wreszcie Kraków jest rozpoznawalny w skali europejskiej jako „Miasto festiwali i wielkich wydarzeń", oferując przez cały rok imprezy kulturalne i sportowe, w tym o randze światowej, skutecznie pozyskując wydarzenia wysokiej rangi. Zróżnicowane atrakcje turystyczne przyciągają odwiedzających do obszarów położonych peryferyjnie, w tym do zrewitalizowanych dzielnic historycznych. Rozwój turystyki przyczynia się do wzrostu gospodarczego miasta, dzięki czemu pozytywnie wpływa na poziom życia mieszkańców.

Przyjęty dokument jest kontynuacją programu sektorowego Strategia Rozwoju Turystyki w Krakowie na lata 2006-2013 i jednocześnie wprowadza nowe zadania niezbędne do dalszego zrównoważonego rozwoju turystyki w Krakowie. Dokument składa się z dwóch zasadniczych części: diagnozy turystycznej opartej na szczegółowym audycie turystycznym oraz strategii turystycznej zawierającej priorytety, cele szczegółowe i opis sposobu ich realizacji.

W Strategii określono wiodące produkty turystyczne Krakowa i możliwości ich rozwoju. Najważniejsze nadal będą: turystyka kulturowa, religijna i biznesowa, ale ze względu na potencjał i współczesne trendy turystyczne Kraków będzie rozwijał m.in. turystykę filmową, literacką, kulinarną, wykorzystując przy tym nowoczesne technologie obsługi ruchu turystycznego odpowiadając na potrzeby współczesnego klienta.

Wiodące produkty turystyczne w Strategii określono jako: Zwiedzanie miasta; Odwiedzanie miejsc kultu, uczestnictwo w uroczystościach religijnych; Wypoczynek, rekreacja, uprawianie sportów; Udział w konferencjach, szkoleniach, targach, spotkaniach związanych z pracą; Rozrywka, spotkania towarzyskie, zakupy; Edukacja, realizacja zainteresowań, rozwój osobisty; Udział w imprezach i wydarzeniach; Poprawa zdrowia.

Misję władz lokalnych Krakowa w obszarze rozwijania turystyki oparto na pięciu filarach. To: gościnność, otwartość, wiedza, współpraca i przywództwo. W ramach priorytetów rozwoju turystyki w Krakowie w latach 2014-2020 wyróżniono: nowoczesną przestrzeń turystyczną miasta; konkurencyjne produkty turystyczne; wysoką jakość obsługi ruchu turystycznego; programowanie komunikacji z rynkiem turystycznym oraz sieci partnerstw turystycznych. W dokumencie szczegółowo opisano cele i zadania jakie będą realizowane w ramach tych priorytetów. W zadaniach tych wyróżniono również budowę oferty dla rodzin, młodzieży, studentów oraz seniorów.

Do prac nad przygotowaniem Strategii zaproszono przedstawicieli szerokiego grona instytucji, organizacji, firm oraz miejskich jednostek organizacyjnych. Dokument uzyskał aprobatę Krakowskiego Forum Turystycznego oraz Zespołu ds. przygotowania Strategii Rozwoju Turystyki w Krakowie na lata 2014-2020 oraz został pozytywnie zaopiniowany uchwałą nr 3/2014 przez Krakowską Radę Działalności Pożytku Publicznego.

Strategia Rozwoju Turystyki w Krakowie na lata 2014-2020

pokaż metkę
Autor: KATARZYNA FIEDOROWICZ-RAZMUS
Osoba publikująca: KATARZYNA CZUBERNAT
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2014-11-06
Data aktualizacji: 2014-11-07
Powrót

Zobacz także

Znajdź