Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Odpowiedź na list czytelnika Gazety

Dziękuję czytelnikowi Pawłowi („GW", 27 czerwca) za pełen pasji list pt. „Kraków biedny jak Kraków..! Dlaczego?". Niestety, z wieloma przytoczonymi tu tezami trudno się zgodzić.

Wyliczył Pan np. że Kraków ma skromny w stosunku do innych dużych miast budżet w przeliczeniu na głowę mieszkańca. Żeby jednak w pełni rzetelnie przedstawić stan finansów Krakowa, do budżetu miasta należałoby dodać budżety spółek gminnych, które realizują kluczowe inwestycje komunalne. Wtedy wyliczenia byłyby o niebo korzystniejsze. Nie wiem też, skąd teza o kiepskim pozyskiwaniu środków unijnych przez Kraków. Do tej pory udało nam się zdobyć ponad 1 mld 880 milionów złotych dofinansowania unijnego na szereg kluczowych dla miasta projektów (np. oczyszczalnia ścieków, budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, muzeum w podziemiach Rynku). To prawie 2,500 złotych na mieszkańca. Ścisła czołówka krajowa.

Nieprawdą jest również, że „miasto jest wyjątkowo pasywne i nie stara się przyciągać nowych inwestorów". W ciągu tylko ostatnich trzech lat w Krakowie i w sąsiadujących gminach rozpoczęły swoją działalność następujące firmy: Nokia Siemens Networks – Centrum Technologiczne, Rolls&Royce – Centrum usług wspólnych, Balmoral Properties – deweloper „Browar Lubicz", AVEREAST GROUP – IT, Capita Group Plc – Centrum biznesowe, Heineken – Centrum Finansowe, CISCO – Centrum wsparcia, Haoneng Packing Co. Ltd – produkcja, Akamai – centrum informatyczne, gdzie docelowo zatrudnionych będzie około 50 osób, Amer Sports – centrum finansowe, (zatrudni około 100 osób), BB Harriman - centrum finansowe i informatyczne, (zatrudni 200 – 300 osób), EDF – centrum finansowe, HR i administracja, (zatrudni 350 osób), Euroclear – centrum finansowe, (zatrudni 500 osób), Energy Micro – centrum informatyczne i badawczo-rozwojowe, Farnell Element 14 – Europejskie Centrum Sprzedaży (telesprzedaż i telemarketing), (zatrudni 200 osób), Herbalife – centrum finansowe, (zatrudni ponad 100 osób), Lumesse – centrum informatyczne, które zatrudnia około 100 osób, Ocado – centrum informatyczne, PerkinElmer - centrum finansowe i obsługi klienta, gdzie docelowo zatrudnionych będzie 250 osób. Tylko w tym roku nowymi inwestorami pod Wawelem zostali: RWE - niemiecki koncern energetyczny, który otworzy centrum usług wspólnych, planując zatrudnienie 500 osób i rozważając w przyszłości rozszerzenia swojej działalności na usługi HR lub IT, Zycko – IT, XTRF – systemy tłumaczeniowe, Accenture – centrum finansowo-księgowe, w połowie roku ma zacząć działać inkubator firmy Deutsche Telekom, który będzie wspierał początkujące firmy w innowacyjnej działalności, z której rezultatów sam będzie mógł korzystać. Dodatkowo sporo firm, już obecnych w Krakowie, rozwinęło w tym okresie swoją działalność. Uczyniły to m.in.: Luxoft – IT, ACS/Xerox, AMS, Serco, State Street, UBS, Motorola Solutions Systems Polska, Cisco, Ericpol, Philip Morris. W niektórych przypadkach oznaczało to utworzenie znacznej liczby miejsc pracy. Np. w AMS nastąpił wzrost zatrudnienia ze 150 do 400 pracowników, a w State Street z 1000 do 1500, a Philip Morris planuje utworzyć 700 nowych miejsc pracy. Intensywnie działa miejskie Centrum Obsługi Inwestora. Działalność COI skierowana jest do wszystkich zainteresowanych rozwojem biznesu w Krakowie, poczynając od małych zamierzeń budowlanych, poprzez lokalizacje pod Wawelem centrów nowoczesnych usług, a kończąc na wielkich przedsięwzięciach inwestycyjnych. W każdym z przypadków inwestor może liczyć na fachową i szybką pomoc. Zespół COI składa się z kompetentnych pracowników, którzy w stosunku do zgłoszonych przedsięwzięć pełnią rolę opiekunów. COI zajmuje się m.in. obsługą inwestorów zagranicznych i krajowych, monitorowaniem procesu inwestycyjnego klientów COI, doradztwem odbiorcom inwestycji, prowadzeniem baz danych miejskich ofert inwestycyjnych, działaniem na rzecz promocji oferty inwestycyjnej miasta w kraju i zagranicą. COI współpracuje przy tym z takimi jednostkami i organizacjami jak CeBiM, MARR, PAIiIZ, PARP, ABSL czy ASPIRE. Centrum obecne jest podczas międzynarodowych targów inwestycyjnych, w tym najpoważniejszych w Europie: m.in. Międzynarodowych Targów Teleinformatycznych CeBIT w Hanowerze, Międzynarodowych Targów Inwestycyjnych MIPIM w Cannes i Międzynarodowych Targach Nieruchomości Inwestycyjnych Expo Real w Monachium. Ważną rolę w rozwoju przedsiębiorczości, zwłaszcza mikro i małej, pełni (pierwszy taki w kraju) Punkt Obsługi Przedsiębiorców w Urzędzie Miasta Krakowa przy ul. Wielickiej 28A, który oferuje możliwość załatwienia w jednym miejscu większości spraw związanych z uruchomieniem i prowadzeniem działalności gospodarczej.

Stale poszukujemy inwestorów w najbogatszych krajach na świecie, ostatnio m.in. w Korei Południowej. Przedstawiciele miasta odbywają setki spotkań biznesowych, promocja gospodarcza „dzieje się" na bieżąco. W konsultowanym właśnie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla Krakowa kładziemy nacisk na rozwój gospodarczy Krakowa. Jednym z naszych priorytetów jest ożywienie gospodarcze Nowej Huty – projekt „Nowa Huta Przyszłości".

Efekty naszych działań są widoczne. W 2013 roku Kraków został laureatem programu „Przyjazna Gmina". Ma on na celu wyłonienie najlepszych gmin oraz wskazanie kierunków rozwoju w polskim samorządzie lokalnym, organizatorem jest redakcja Forum Biznesu. Miasto zostało też ogłoszone „Najlepszym Miastem Dekady" w zakresie działań na rzecz rozwoju nowoczesnych usług w całej Polsce w ramach konkursu „Poland Outsourcing Awards".

W badaniu przeprowadzonym metodą 'mystery client' przez Koło Studentów warszawskiej SGH Kraków został uznany za najatrakcyjniejsze inwestycyjnie polskie miasto pośród 877 gmin i otrzymał tytuł „Gmina na 5!". Centrum Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Krakowazdobyło niemal maksymalną liczbę punktów. COI osiągnęło wysokie noty w kategoriach związanych z komunikacją z inwestorem, zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Na maksymalną liczbę punktów została oceniona strona internetowa miasta – Magiczny Kraków. Pod uwagę brano 13 kryteriów, w tym m.in. łatwości w odnalezieniu danych kontaktowych, informacji o wolnych terenach inwestycyjnych oraz aktualności zamieszczonych komunikatów. Zaś w ramach ocen firmy Tholons Kraków po raz drugi z rzędu został uznany za najlepszą lokalizację nowoczesnych usług w Europie Środkowo-Wschodniej „Top 100 Outsourcing Destinations". W 2012 roku „Financial Times fDi" w raporcie „European Cities & Regions of the Future 2012/2013" uznał Kraków za jednoz najatrakcyjniejszych miast Europy Wschodniej, jedno z miast z najlepszą strategią proinwestorską.Wysoką pozycję Krakowa w latach 2010-2011 potwierdzały też raporty „European Cities & Regions of the Future 2010/2011", gdzie Kraków został uznany za jedno z najatrakcyjniejszych miast Europy Wschodniej, World Investment Report – UNCTAD, który uznał Kraków za najlepsze miejsce do rozwoju projektów BPO i raport „Top 10 Emerging Outsourcing Cities 2010" firmy Global Services & Tholons, który przyznał Krakowowi 1. miejsce wśród nowych atrakcyjnych lokalizacji dla outsourcingu. Najświeższą nagrodą przyznaną Gminie Miejskiej Kraków jest nagroda „2013 ABSL Recognition Award" przyznaną 6 czerwca 2013 roku podczas IV Konferencji Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). Kraków otrzymał ją za szczególne osiągnięcia w dziedzinie outsourcingu i za wsparcie dla utworzenia w 2012 roku ponad 6000 nowych miejsc pracy w centrach nowoczesnych usług, co w kontekście 13,1 tys. nowych miejsc pracy utworzonych w tym samym czasie dzięki obecności inwestorów zagranicznych na terenie naszego kraju (dane E&Y), oznacza, że pod Wawelem powstała niemal połowa z nich. Nasze miasto – jak przyznali organizatorzy - okazało się więc po raz kolejny ośrodkiem dynamicznym, w którym nie tylko warto, a nawet trzeba być – Kraków to po prostu inwestycja w prestiż. Warto by było aby Pan Paweł w to uwierzył. Fakty nie kłamią. Proszę nie ulegać mitom. Serdecznie zapraszam Pana do Centrum Obsługi Inwestora. Przekona się Pan jak działamy.

Elżbieta Koterba

Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa ds. Rozwoju Miasta

pokaż metkę
Osoba publikująca: Tomasz Róg
Podmiot publikujący: Wydział Informacji, Turystyki i Promocji Miasta
Data publikacji: 2013-06-28
Data aktualizacji: 2013-08-01
Powrót

Zobacz także

Znajdź