Znamy plan remontów torowisk do 2021 roku
W ciągu najbliższych pięciu lat wyremontowanych zostanie wiele odcinków torowisk w Krakowie. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu przygotował harmonogram prac do 2021 roku. Wybrano najbardziej newralgiczne odcinki – w ciągu ul. Basztowej, Zwierzynieckiej, Kościuszki czy Krakowskiej.
Jeszcze w tym roku rozpocznie się remont torowiska na Rondzie Kocmyrzowskim. Polegać on będzie na wymianie całego układu torowego, sieci trakcyjnej wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetleniem. Równolegle zmodernizowana zostanie podstacja trakcyjna Bieńczyce. Prace zakończą się w 2017 roku.
W przyszłym roku planowana jest przebudowa torowiska i ul. Basztowej, tym razem na odcinku od ul. Długiej do skrzyżowania z Pawią. Przypominamy, że jest to III etap przebudowy układu drogowego przy Plantach wraz z nową organizacja ruchu, czyli wprowadzeniem jednego kierunku jazdy dla kierowców.
Także w 2017 roku rozpocznie się remont ul. Zwierzynieckiej i Kościuszki. W przypadku tych dwóch ulic organizowane były konsultacje społeczne, podczas których mieszkańcy zwrócili uwagę na uciążliwy hałas, jaki powodują przejeżdżające tramwaje. Projektanci zapewnili, że problem ten jest dostrzeżony i odpowiednie technologie przebudowy torowiska pozwolą na wyraźne zmniejszenie tych uciążliwości.
W 2018 roku wymienione zostanie torowisko na ul. Krakowskiej (koniec przewidziany jest na 2019 roku) i al. Solidarności, na odcinku od Placu Centralnego do ul. Bulwarowej. W kolejnych latach brane są pod uwagę jeszcze remonty torowisk na ul. Starowiślnej (2020 rok) i Królewskiej – od Alei do ul. Rydla (2021). W tym ostatnim przypadku dodatkowo przebudowana zostanie pętla tramwajowa Bronowice Małe oraz skrzyżowanie ul. Królewskiej z Alejami Trzech Wieszczów.
Wszystkie inwestycje zostały wstępnie wycenione na ok. 150 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ok. 76 mln zł.
- Zakres prac będzie szeroki. Obejmie wymianę starych torowisk, nawierzchni jezdni, sieci trakcyjnych oraz oświetlenia. Na remontowanych ulicach zostanie także uporządkowane parkowanie w wydzielonych zatokach postojowych. Z inwestycji skorzystają piesi, gdyż np. przy okazji przebudowy ul. Starowiślnej, chodnik na odcinku od ul. Dietla do Miodowej zostanie poszerzony o dwa metry, natomiast samochody będą jeździć po torowisku – mówi Franciszek Szczurko z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.
Warto również zwrócić uwagę, że w miejscach wymagających szczególnego wyciszenia lub ograniczenia wibracji stosowany będzie tzw. system „masy odsprężynowanej” pomiędzy podbudową a płytami oraz pomiędzy boczną ścianą płyty torowej i ścianą koryta torowego układane będą dodatkowo elastyczne maty wibroizolacyjne. To z pewnością zminimalizuje hałas i polepszy komfort podróży komunikacją miejską jak i również poprawi jakość życia mieszkańców w rejonie ruchliwych tras tramwajowych.
Nowością będzie także to, że na wszystkich przebudowanych ulicach sieć trakcyjna zostanie przymocowana do słupów oświetleniowych, zamiast do np. kamienic i innych budynków, jak zdarzało się do tej pory. Przemawiają za tym względy bezpieczeństwa i lepsza dostępność dla odpowiednich służb w razie awarii czy konserwacji.
- Ponadto przebudowane zostanie skrzyżowanie ul. Dietla, ul. Krakowskiej i ul. Stradomskiej. Na ul. Dietla, w stronę Ronda Grunwaldzkiego, powstanie zatoka autobusowa. Remont czeka także Most Piłsudskiego, który zostanie wypiaskowany i odmalowany, zyska nowe oświetlenie i iluminację oraz nowe torowisko i jezdnię – dodaje Franciszek Szczurko z ZIKiT.
W ostatnich latach prowadzone były następujące remonty torowisk: skrzyżowanie ulic Na Zjeździe – Limanowskiego wraz z budową wiaduktu nad ul. Solną (2014 rok), ul. Mogilska do Placu Centralnego (2014), ul. Podwale (2015), ul. Dunajewskiego (2015), ul. Basztowa do ul. Długiej (2015).