Rada Miasta rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Kolejowy projekt dla nowohuckich dzielnic szansą dla ich dalszego rozwoju

Właśnie minął rok od opracowania „Studium wykonalności dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na terenie Krakowa”. Dokument ten powstał po moim, jako radnego miasta, zawnioskowaniu tego zadania do budżetu Krakowa. Celem jego opracowania było uzyskanie merytorycznej podstawy do ustalenia przebiegu linii SKA i jej utworzenia. W opracowaniu określono również częstotliwości kursowania linii, liczbę przystanków oraz stopień wykorzystania systemu w podróżach wewnątrz Krakowa.

Fot. Magdalena Bartlewicz

Najwyżej oceniono ekonomicznie: wariant linii SKA nr 7 „Kraków Lotnisko” – „Kraków Nowa Huta Przyszłości” oraz wariant linii SKA nr 1a, obejmujący „Kolejowy Ring Krakowski” przez Nową Hutę z wykorzystaniem początkowo jednego z torów (docelowo dwie trasy biegnących obok siebie w przeciwnych kierunkach). Ta „duża obwodowa” biegnie od Dworca Głównego przez przystanki: Batowice, os. Piastów, Kraków-Lubocza, Nowa Huta, planowane przystanki Kościelniki, Wyciąże, Przylasek Rusiecki i dalej poprzez m.in. Złocień, Płaszów.

Również rok temu – w wyniku starań Prawa i Sprawiedliwości – po blisko 21 latach przerwy pociągi wróciły do obsługi przystanku Kraków-Nowa Huta oraz wyremontowanego także w tym czasie przystanku Kraków-Lubocza. Na tej trasie regularnie funkcjonuje jest kilka połączeń pasażerskich dziennie z czasem dojazdu do Dworca Głównego z Luboczy 12­–13 minut i w cenie 4 zł.

Przeanalizowana została również możliwość wykorzystania linii kolejowej do Łęgu z planowanymi przystankami: „Nowohucka” przy Selgrosie, „Sołtysowska” i końcowym „Plac Centralny”. Po wybudowaniu łącznicy docelowo czas dojazdu z Placu Centralnego do Dworca Głównego będzie mógł wynosić tylko 7 minut.

Kolejnymi moimi propozycjami zgłaszanymi do budżetu Krakowa jest opracowanie dwóch koncepcji dla dworców: tramwajowo-kolejowego „Dzielnice Mistrzejowice/Bieńczyce”, w rejonie przystanku kolejowego SKA os. Piastów (po przedłużeniu linii tramwajowej o jeden przystanek), oraz kolejowego „Dzielnice Nowa Huta/Wzgórza Krzesławice”, w rejonie przystanku kolejowego SKA Kraków-Lubocza wraz z estakadą dla ul. Blokowej nad torami kolejowymi.

Włodzimierz Pietrus, radny klubu PiS

pokaż metkę
Autor: Włodzimierz Pietrus
Osoba publikująca: MAŁGORZATA KUBOWICZ
Podmiot publikujący: Kancelaria Rady Miasta Krakowa
Data publikacji: 2021-05-06
Data aktualizacji: 2021-05-06
Powrót

Zobacz także

Znajdź