Start rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Dlaczego warto inwestować w ścieżki rowerowe w miastach?

Aby miasta stały się miejscem przyjaznym do życia muszą przeprowadzić wiele zmian w dotychczasowej infrastrukturze, także drogowej, aby zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, do którego przyczyniają się w największym stopniu miejski transport oraz ogrzewanie budynków.

Fot. Bogusław Świerzowski / krakow.pl

Rozwiązaniem przyspieszającym osiągnięcie tego celu jest rozbudowa sieci transportu niskoemisyjnego: elektrycznego, rowerowego i pieszego. Korzyści z takiej transformacji trudno przecenić. Brytyjska organizacja Cycling UK opublikowała listę powodów, dla których miasta powinny „pojechać rowerową drogą”. Udowadnia ona, że wybór tego środka transportu jest lepszy dla naszego zdrowia, jakości powietrza, gospodarki oraz pomaga ograniczyć negatywne skutki zmian klimatycznych.

Oto ona:

  1. Rozbudowa sieci ścieżek rowerowych może przynieść wymierne korzyści finansowe lokalnym przedsiębiorcom. Jak pokazują badania rowerzyści i piesi wydają w centrach miast znacznie więcej niż użytkownicy samochodów, bo punkty handlowe są dla nich łatwiej dostępne. Dobrym przykładem może być Acorn Road w Jesmond w Newcastle, gdzie po zwiększeniu ilości tras rowerowych lokalni przedsiębiorcy zyskali nowych klientów i zwiększyli obroty swoich sklepów. Wygląda na to, że atmosfera towarzysząca przejażdżkom relaksuje i zachęca do zakupów. Szacunki pokazują, że sprzedaż detaliczna może dzięki temu wzrosnąć  nawet o 30 procent.
  2. Dzięki zwiększeniu natężenia ruchu rowerowego więcej osób może przemieszczać się na mniejszej powierzchni, co pomaga zmniejszyć korki. Na londyńskim Blackfriars Bridge ścieżki rowerowe zajmują 20% powierzchni drogi, ale 70% osób przekraczających most w godzinach szczytu korzysta właśnie z nich. W tym przypadku mamy prostą matematykę. Pas o szerokości 3 metrów umożliwia przemieszczenie się samochodami od 700 do 1100 osób na godzinę. Jeżeli ten sam odcinek w tym samym czasie będą pokonywać rowerzyści i piesi to przedział ten wyniesie od 2 do 6,5 tys. osób. Różnica jest kolosalna. Oczywiście ścieżka rowerowa, która powstanie dziś nie zapełni się jutro tłumem rowerzystów. Zmiana nawyków trwa znacznie dłużej.
  3. Wydatki na ścieżki rowerowe i programy aktywnego podróżowania to dobra inwestycja. Średni stosunek korzyści do kosztów (BCR) dla projektów pieszych i rowerowych (w Wielkiej Brytanii i poza nią) wynosi 13:1, co oznacza, że każdy funt wydany na infrastrukturę pieszą i rowerową przynosi zwrot gospodarczy w wysokości 13 funtów. To oczywiście średnia, ale w przypadku badania różnych programów rowerowych i pieszych zwrot ten oscylował w przedziale od 4 do 19 funtów.
  4. Jeżeli powstaną ścieżki rowerowe mieszkańcy będą z nich korzystać. Dowodem na prawdziwość tego stwierdzenia może być przykład Sewilli. Decyzja o zbudowaniu 50 mil ścieżek rowerowych w ciągu zaledwie kilku lat doprowadziła do ogromnej zmiany nawyków transportowych mieszkańców i 11-krotnego wzrostu liczby rowerzystów.
  5. Mieszkańcy coraz częściej zgłaszają postulat zwiększenia ilości tras rowerowych. W raporcie Sustrans 2018 Bike Life wykazano, że 78% mieszkańców brytyjskich miast popiera budowę ścieżek rowerowych, które będą tak skonstruowane, aby zapewniać bezpieczeństwo podróżującym.

Z kolei ankieta YouGov przeprowadzona w lipcu tego roku dla #BikeisBest ujawniła, że:

• 77% ankietowanych popiera działania w swojej okolicy, które mają na celu zachęcenie większej liczby osób do jazdy na rowerze i do spacerów;

• 80% osób chce przeprojektowania ulic w Wielkiej Brytanii w taki sposób, aby chronić pieszych i rowerzystów;

• 51% respondentów twierdzi, że gdyby zmiany związane z ruchem rowerowym zostały wprowadzone, częściej korzystaliby z tego środka transportu.

Więcej na ten temat tutaj.

Przekonaliśmy Cię do korzystania z roweru?  Przyłącz się do naszych rowerowych akcji: STARS Rowerem do szkoły, Rowerem do pracy i Cyklokrakowianie.

Zapraszamy!

Rowerzyści UK
Źródło: www.cyclinguk.org
pokaż metkę
Autor: Gospodarka komunalna
Osoba publikująca: Monika Jagiełło
Podmiot publikujący: Wydział Komunikacji Społecznej
Data publikacji: 2021-12-08
Data aktualizacji: 2022-03-01
Powrót

Zobacz także

Znajdź