Większość urzędników wybiera ekologiczne formy transportu
Urząd Miasta Krakowa, dzięki wsparciu technologii firmy CRIF – Partnera inicjatywy miejskiej Pakt dla klimatu zbadał ślad węglowy transportu do pracy urzędników ratusza – to około 6,00 t CO₂.

Krakowscy urzędnicy w dojazdach do pracy w 65 proc. korzystają ze zrównoważonych form transportu, tylko 14 proc. z nich przemieszcza się samochodem.
To pierwszy taki projekt w Polsce. Sposób realizacji i wyniki badania zostaną przekazane czterem innym urzędom miast – Warszawy, Łodzi, Rzeszowa i Wrocławia.
Łączny dzienny ślad węglowy, jaki generują pracownicy to około 6,00 t CO₂ – tak wynika z badań Urzędu Miasta Krakowa i firmy CRIF. Pracownicy urzędu w drodze do i z pracy najczęściej korzystają z tramwajów (30,76 proc.). Duża część chodzi pieszo (20,14 proc.) oraz dojeżdża prywatnym samochodem (14,08 proc.). Nisko- lub zeroemisyjne środki transportu, takie jak tramwaj, rower, pociąg i chodzenie pieszo, stanowią ponad 65 proc. preferowanych sposobów przemieszczania się. Pracownicy zatrudnieni w wydziałach UMK rozmieszczonych w różnych punktach miasta, najrzadziej jako środek lokomocji do i z pracy wybierają autobus podmiejski (4,41 proc.), carsharing (3,62 proc.) i taksówki (1,42 proc.).
– Fakt, że ponad 65 proc. pracowników wybiera nisko- lub zeroemisyjne środki transportu mówi o dojrzałości ekologicznej pracowników urzędu. Każdy kilometr przejechany samochodem to około 150 g CO₂. Zastąpienie tego kilometra tramwajem, rowerem czy spacerem obniża zbiorowy ślad węglowy. Codzienne wybory transportowe pracowników przekładają się na ogólną emisję CO₂, dlatego każdy indywidualny wybór ma znaczenie. Warto przy tym pamiętać, że jedno przeciętne drzewo pochłania średnio ok. 6-7 kg CO₂ rocznie, co pokazuje poziom trudności wyzwania ekologicznego związanego z codziennymi dojazdami – mówi Natalia Iwan, marketing manager w CRIF Polska, koordynatorka współpracy z UMK.
Jak przeprowadzono badanie?
Badanie śladu węglowego pracowników UMK to przykład wspólnych działań proklimatycznych Urzędu Miasta Krakowa i firmy CRIF (realizowanej w ramach projektu LIFE-IP EKOMALOPOLSKA).
W marcu urzędnicy krakowskiego ratusza zostali poproszeni o wypełnienie ankiety dotyczącej najczęściej wybieranego środka transportu w drodze do i z pracy. Wypełniło ją 22 proc. zatrudnionych w UMK (672 osoby), co pozwoliło na identyfikację ogólnych trendów i preferencji transportowych wśród pracowników. Taka analiza nawyków transportowych wśród urzędników miejskich została przeprowadzona w Polsce po raz pierwszy. Ankietowani odpowiedzieli też na pytania związane z obszarem ESG w pracy.
– Ponad 78 proc. badanych deklaruje, że zrównoważony rozwój to temat istotny. Mają w związku z tym konkretne oczekiwania wobec pracodawcy – od energooszczędnych rozwiązań, przez racjonalne zużycie materiałów, po skuteczną segregację odpadów. Chcą być edukowani i informowani o działaniach ESG podejmowanych w Urzędzie. Wielu z nich w zrównoważonym rozwoju widzi szansę na lepsze warunki pracy. Badanie pokazało też, że podejście do ESG jest dość spójne w całej organizacji, ale istnieją pewne różnice między poszczególnymi stanowiskami i działami. Skuteczne wdrażanie polityki zrównoważonego rozwoju wymaga więc uwzględnienia struktury organizacyjnej Urzędu. Ważne jest też połączenie inicjatyw pracowniczych ze strategicznym wsparciem kadry zarządzającej – mówi Natalia Gajewska, Doradczyni ds. Klimatu i Środowiska Urzędu Miasta Krakowa.
Model do naśladowania dla innych urzędów
Wyniki badania śladu węglowego oraz ustandaryzowany sposób jego realizacji zostanie przekazany do urzędów miast zrzeszonych w ramach projektu NEEST (NetZero Emission and Environmentally Sustainable Territories), którego polskim liderem jest Kraków.
Źródło: CRIF