Nasze Miasto rozwiń menu

Burmistrz Nocny i Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy rozwiń

Rządowy Program Odbudowy Zabytków rozwiń

Komunikat archiwalny

Jak się zmieni ruch w centrum?

Miasto podjęło decyzję w sprawie zmian w organizacji ruchu w centrum Krakowa. Nowa zasady będą wprowadzane etapowo.

Miasto postanowiło poszerzyć strefę A. Od 1 lipca będzie ona obowiązywać na całej ulicy Grodzkiej, a także na ulicy Pijarskiej (od Floriańskiej do św. Jana) i na odcinku ulicy Krupniczej od Loretańskiej do Teatru Bagatela. Oczywiście zostanie utrzymana możliwość wjazdu na te ulice dla zaopatrzenia w określonych godzinach, tak jak ma to obecnie miejsce w przypadku innych rejonów objętych strefą A. W przypadku ul. Grodzkiej dopuszczone będą też rowery.

Zmiany obejmą też ruch wokół Plant. W pierwszym etapie chodzi o odcinek od placu Matejki do ulicy Piłsudskiego, gdzie jeszcze w tym roku, jeśli znajdą się pieniądze, przeprowadzony ma zostać kompleksowy remont torowiska i jezdni. Po wykonaniu prac zostanie wprowadzony ruch jednokierunkowy dla samochodów od placu Matejki do ul. Piłsudskiego po pasie zewnętrznym. Przebudowane torowisko będzie przeznaczone dla komunikacji zbiorowej, natomiast na pasie bliżej Plant powstanie ścieżka rowerowa.

Miasto nie rezygnuje z utworzenia pełnego ringu wokół Plant. Najpierw przeprowadzone będą jednak konieczne remonty odcinka od św. Gertrudy do skrzyżowania Lubicz/Westerplatte. Docelowa organizacja ruchu w centrum zacznie obowiązywać najprawdopodobniej w 2014 roku.

Przypomnijmy, że koncepcję zmian organizacji ruchu w śródmieściu Miasto zaproponowało wiosną tego roku. Głównymi elementami nowych zasad jest wprowadzenie jednego kierunku wokół Plant po zewnętrznej jezdni, przeznaczenie torowiska dla komunikacji zbiorowej, a jezdni wewnętrznej przy Plantach - dla rowerzystów. Dzięki temu ma zostać zlikwidowany tranzyt samochodów osobowych przez centrum. Nowa organizacja ma poprawić szybkość przejazdu komunikacji zbiorowej, a także zmniejszyć zanieczyszczenie środowiska w centrum miasta. Nie bez znaczenia jest też fakt, że dzięki nowej organizacji ruchu centrum Krakowa stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne dla pieszych i rowerzystów.

Warto pamiętać, że w Krakowie konsekwentna polityka zmierzająca do uspokojenia ruchu w centrum i śródmieściu prowadzona jest od kilkudziesięciu lat. Już w latach 50. ubiegłego stulecia przeniesiono ruch tramwajowy z Rynku Głównego na I obwodnicę. W kolejnych latach z ruchu kołowego wyłączano poszczególne ulice Starego Miasta, a w 1979 roku samochody usunięto z Rynku i ulic przylegających.

Dla organizacji ruchu w Śródmieściu kluczowy okazał się rok 1988. Wtedy ten obszar miasta został podzielony na trzy strefy dostępności komunikacyjnej. Taki układ utrzymał się do dziś. W kolejnych latach poszerzano strefę płatnego parkowania, a dzięki rewitalizacji poszczególnych placów i ulic – jak chociażby placu Szczepańskiego czy Małego Rynku, ograniczano dostępność tych miejsc dla ruchu kołowego.

pokaż metkę
Autor: JAN MACHOWSKI
Osoba publikująca: PAWEŁ KRAWCZYK
Podmiot publikujący: Redakcja MPI
Data publikacji: 2013-06-18
Data aktualizacji: 2013-06-19
Powrót

Zobacz także

Znajdź