Transport
Transport miejski nie może już być ofiarą cięć i oszczędności. Jeśli Kraków ma być miejsce wygodnym do życia musi oferować sprawną i atrakcyjną siatkę połączeń, gwarantujących regularne odjazdy z przystanków blisko domu, niezależnie od tego, na jakim osiedlu mieszkamy.
Koniec z wykluczeniem komunikacyjnym w Krakowie – w szczególności dzieci i seniorów
Zamierzamy zwiększyć częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej, w szczególności w dzielnicach oddalonych od centrum miasta. Poszerzenie oferty transportu zbiorowego zagwarantuje dobry dostęp do ośrodków edukacyjnych, kulturalnych i placówek medycznych skupionych w centrum miasta.
Stopień realizacji zadania
Twa opracowywanie aktualizacji dokumentu stanowiącego podstawę realizacji rozwoju transportu publicznego. Trwa rozbudowa infrastruktury szynowej w dzielnicach granicznych.
Systematyczny wzrost wydatków na kursowanie autobusów i tramwajów
Opracujemy plan unowocześnienia transportu publicznego w Krakowie. W 2025 roku zwiększymy wydatki na transport zbiorowy do kwoty 1,05 mld zł (obecnie jest to 0,9 mld zł), w 2026 podniesiemy tę kwotę do min. 1,15 mld. Wzrost wydatków na transport publiczny umożliwi zakup kolejnych nowoczesnych zeroemisyjnych autobusów i poprawi jakość świadczonych usług.
Stopień realizacji zadania
Wzrastają wydatki na kursowanie autobusów i tramwajów. W październiku 2024 r. zwiększono znacznie częstotliwość i siatkę połączeń autobusów dzięki nowej umowie z firmą Mobilis.
Przeprowadzono zewnętrzny audyt celowości i zasadności wydatkowania kosztów przez MPK SA Realizowane są nowe zamówienia na tabor autobusowy i tramwajowy. Kontynuowane są działania MPK SA w Krakowie związane z pozyskaniem dofinansowania dla trzech projektów, będące w fazie oceny wniosku i oczekiwania na wynik konkursu lub ostatecznej decyzji o przyznaniu dofinansowania.
Przystanek blisko domu dla każdego. Od 2028 r. maksymalnie 500 m
Od początku 2028 roku przystanki komunikacji miejskiej będą usytuowane w odległości nie większej niż 500 m od każdego domu lub mieszkania. Sprawimy, że transport miejski stanie się łatwo dostępny i stanowić będzie poważną alternatywę dla samochodu.
Stopień realizacji zadania
Trwa opracowywanie dokumentacji koncepcyjno-studialnej dla nowych linii tramwajowych oraz potrzeb inwestycji w celu realizacji postulatu.
Dostosujemy transport publiczny dla osób z ograniczeniami ruchowymi
Wprowadzimy pakiet rozwiązań ułatwiający podróże osobom o szczególnych potrzebach. Zrealizujemy to m.in. poprzez czytelniejsze rozkłady jazdy umieszczone na wysokości umożliwiającej odczytanie ich przez osoby ze szczególnymi potrzebami, oznaczenie linii zatrzymania na przystankach (na ich podstawie wyznaczymy na przystankach „miejsca drugich drzwi”) oraz zapewnienie niskopodłogowego taboru w 100 proc.
Stopień realizacji zadania
W Komunikacji Miejskiej w Krakowie do obsługi linii autobusowych kierowany jest w 100 proc. tabor niskopodłogowy. Trwa wymiana taboru tramwajowego na tabor niskopodłogowy. Dodatkowo w dynamicznej informacji pasażerskiej tramwaje z niską podłogą są oznaczane specjalnym symbolem.
Bilet roczny dla studentów za 365 złotych
Wiele osób studiujących w Krakowie ponosi znaczne wydatki związane, m.in. z edukacją, zakwaterowaniem, wyżywieniem oraz transportem. Umożliwienie studentom dostępu do komunikacji publicznej poprzez tanie bilety na komunikację publiczną zredukuje częściowo obciążenia finansowe studentów związane z transportem.
Stopień realizacji zadania
Trwa analiza skutków finansowych realizacji postulatu oraz działań niezbędnych do podjęcia celem jego wprowadzenia.
Przyjazne węzły przesiadkowe – audyt i modernizacja
Przeprowadzimy do wakacji w 2025 roku audyt węzłów przesiadkowych, aby ustalić jak podnieść komfort przesiadek, ograniczyć konieczne do pokonania odległości czy zmniejszyć narażenie na warunki atmosferyczne. Na jego podstawie przygotowany zostanie program modernizacji węzłów i plan finansowy. Pierwsze przetargi na modernizację ogłosimy na początku 2026 roku.
Stopień realizacji zadania
ZTP podjęło się dokonania audytu istniejących węzłów przesiadkowych. Trwają prace nad dokumentem aktualizującym wytyczne projektowe dla projektantów infrastruktury drogowej na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Prawdziwa Metropolitalna Karta Krakowska – wspólny bilet
Opracujemy na nowo ofertę biletową dla krakowian i dla mieszkańców metropolii krakowskiej. Zaproponujemy jednolity cennik obowiązujący dla różnych stref, niezależny od środka transportu – cena biletu będzie uzależniona od miejsca odprowadzania podatków. Będziemy dążyć, aby włączyć do systemu nie tylko kolei SKA, ale także przewoźników podmiejskich. W celu zapewnienia lepszego finansowania dla kursów wykonywanych poza granicami Krakowa – zaproponujemy plan rozwoju transportu publicznego w naszym regionie (wspólnie z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego).
Stopień realizacji zadania
Trwają analizy możliwych zmian dotychczas obowiązujących dokumentów regulujących kwestie transportu metropolitarnego. Opracowywany jest nowy model ruchu, który po ukończeniu zostanie przekazany gminom sąsiednim. Współpraca Gminy Miejskiej Kraków z gminami sąsiednim jest także regulowana w Planie Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i Jej Obszaru Funkcjonalnego.
Od września działa w rozszerzonym składzie Rada Portfela Projektów tzw. SUMP (Planu Zrównoważonej Mobilności Metropolii Krakowskiej i jej Obszaru Funkcjonalnego), gdzie zgłaszane i analizowane są kolejne projekty inwestycyjne z obszaru wyżej wymienionego planu.
Budowa parkingów przesiadkowych (P+R) w metropolii
Z uwagi na fakt, że liczba osób dojeżdżających do Krakowa samochodem ulega zwiększeniu, chcemy odwrócić ten trend i zachęcić ich do korzystania z połączeń transportem publicznym. Będziemy aktywnie wspierać budowę nowych parkingów Park and Ride poza Krakowem, aby samochody spoza Krakowa nie musiały przekraczały granic miasta. Podejmiemy także pracę z gminami metropolii przy pozyskiwaniu dotacji na powyższe inwestycje.
Stopień realizacji zadania
Dla zadań związanych z realizacją tego punktu prowadzone są prace przygotowawcze, np. dla P+R Złocień w lipcu 2024 r. uzyskano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, dla P+R Bronowice uzyskano decyzję o pozwoleniu na budowę i obecnie aktualizowana jest dokumentacja oraz przygotowywany jest wniosek aplikacyjny o pozyskanie dofinansowania z funduszy unijnych.
Trwają prace nad zabezpieczeniem środków finansowych na realizację inwestycji związanych z tym zadaniem.
Pełnomocnik miasta ds. połączeń kolejowych na terenie miasta i metropolii
W ramach Zarządu Transportu Publicznego utworzone zostanie stanowisko i zespół, którego zadaniem będzie rozwijanie współpracy z przewoźnikami kolejowymi, tak aby kolej stała się pełnoprawnym elementem miejskiego i metropolitalnego systemu transportowego. Kolej ma być trwale włączona do miejskiej taryfy biletowej, uruchomione powinny zostać kolejne stacje i przystanki (m.in. Żabiniec, Wzgórza Krzesławickie, Prądnik Czerwony). Podjęte zostaną starania o modernizację istniejącej sieci, aby w przyszłości podniesiona została jej przepustowość.
Stopień realizacji zadania
Trwają analizy dotyczące możliwości powołania organu odpowiadającego za współpracę w zakresie połączeń kolejowych na terenie miasta i metropolii. Powołanie osoby odpowiedzialnej planowane jest najpóźniej w pierwszym kwartale 2025 roku.
Zwiększymy współpracę Zarządu Transportu Publicznego z Radami Dzielnic
Kraków rozwija się przestrzennie. Nowe osiedla potrzebują połączeń autobusowych. Realizacja nowy tras tramwajowych oznacza konieczność zmian w istniejącej siatce połączeń. W ZTP utworzymy stanowisko, które odpowiedzialne będzie za dialog z dzielnicami w zakresie planowania siatki połączeń. Osoba ta będzie samodzielnie inicjować konsultacje społeczne lub reagować na wnioski radnych czy grup mieszkańców – wiedza inżynierów musi się spotkać z oczekiwaniami mieszkańców.
Stopień realizacji zadania
Zarząd Transportu Publicznego w szerszym stopniu konsultuje z Radami Dzielnicy wprowadzane rozwiązania transportowe. Są one także omawiane podczas spotkań prezydenta w Dzielnicach w ramach tzw. ławeczki dialogu.
Budowa kolejnych ulic obwodowych i połączeń międzydzielnicowych
Nie możemy pozwolić, aby poruszanie się autem po całym mieście oznaczało wieczne stanie w korku. Z tego powodu będziemy systematycznie przygotowywać do realizacji kolejne odcinki ulic, które mają stworzyć pełną, tzw. trzecią obwodnicę. Podróże międzydzielnicowe będą odbywały się po III obwodnicy. Dzięki temu możliwe będzie też zmniejszenie gigantycznego natężenia aut na Alejach Trzech Wieszczów. Są to powody, dla których od pierwszych dni nowej kadencji będziemy dążyli do jak najszybszego rozpoczęcia budowy Trasy Pychowickiej oraz Trasy Zwierzynieckiej w wariancie zaakceptowanym przez mieszkańców i ekspertów.
Stopień realizacji zadania
Trwa opracowywanie koncepcji oraz prace nad modelem finansowania poszczególnych zadań wchodzących w zakres tego postulatu.
Budowa Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej jest na etapie pozyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zadbamy o miejsca postojowe tylko dla mieszkańców
Na obszarach Strefy Płatnego Parkowania dokonamy analiz, które pozwolą określić minimalny odsetek miejsc postojowych niezbędnych do zaspokojenia potrzeb mieszkańców w ciągu dnia. Za pomocą istniejących rozwiązań zabezpieczymy miejsca postojowe tylko dla mieszkańców danej okolicy. W połowie 2025 r. wdrożymy rozwiązanie pilotażowe w jednym z kwartałów, aby zebrać doświadczenia oraz opinie mieszkańców.
Stopień realizacji zadania
Analizowane są możliwości prawne implementacji rozwiązań pozwalających na wytyczenie miejsc tylko dla mieszkańców. Na rok 2025 zaplanowano aktualizację zasad Programu Budowy Parkingów Lokalnych. W budżecie miasta oraz w WPF zabezpieczono środki na realizację tego programu.
Przywrócimy rower miejski
Doświadczenia wskazują, że usługa roweru miejskiego powinna być wspierana finansowo przez miasto, jeśli ma być stabilna. Uruchomimy taki system do wiosny 2025 roku. Ruch rowerowy ma być trwałym elementem miejskiego systemu komunikacji publicznej i dostępnym, m.in. na podstawie miesięcznego biletu. Do końca kadencji po Krakowie będzie poruszało się 2000 rowerów miejskich.
Stopień realizacji zadania
Powołany został zespół zadaniowy ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Krakowa.
Ogłosimy harmonogram inwestycji rowerowych
Od 2026 roku zarezerwujemy minimum 30 mln zł rocznie na budowę samodzielnych dróg rowerowych z puli dochodów ze Strefy Płatnego Parkowania. Będziemy inwestowali w uzupełnianie brakujących odcinków, które gwarantowałyby możliwość swobodnej jazdy po Krakowie. Postawimy na drogi prowadzone poza głównymi ciągami samochodowymi, a także na remonty ulic osiedlowych i modernizacje, które pozwolą na bezpieczną jazdę rowerzystom oraz kierowcom samochodów (bez ingerencji w istniejącą pojemność pasów postojowych). Zlikwidujemy, tzw. czarne punkty rowerowe.
Stopień realizacji zadania
Trwają prace nad harmonogramem inwestycji rowerowych na kolejne lata. W prace włączony zostanie powołany przez prezydenta zespół zadaniowy ds. kierunku rozwoju infrastruktury rowerowej Krakowa.
Metro w Krakowie
Koniec debat na temat podziemnej komunikacji. Kraków potrzebuje tuneli, żeby oferować sprawny i punktualny transport miejski. Do 2028 r. ruszy drążenie tuneli.
Stopień realizacji zadania
Podjęta została decyzja, że miasto będzie realizowało budowę metra. W strukturach Urzędu Miasta Krakowa powstał referat ds. przygotowania budowy metra, którego zadaniem będzie koordynacja całego procesu inwestycyjnego, który dotychczas był rozproszony między różne jednostki.
Decyzją Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wydanie decyzji środowiskowej dla realizacji inwestycji zostało powierzone Miastu Oświęcim.
23 września 2024 r. zarządzeniem nr 2505/2024 Prezydenta Miasta Krakowa została powołana Rada Naukowo-Techniczna ds. Metra. Rolą rady będzie jest opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie. Pierwsze posiedzenie Rady odbyło się 21 października 2024 r. Rada sporządza obecnie analizy finansowo-ekonomiczną i potoków ruchu pasażerskiego. Opracowania będą gotowe pod koniec roku, co da możliwość realizacji dalszych kroków.
W skład rady wchodzą: prof. dr hab. Andrzej Szarata; prof. dr hab. inż Tadeusz Słomka; dr inż. Jerzy Lejk; dr hab. Jarosław Kaczmarek, prof. UEK; dr hab. Marta Smagacz-Poziemska, prof. UJ; prof. dr hab. inż. Andrzej Chudzikiewicz; prof. dr hab. inż. Franciszek Tomaszewski; prof. dr hab. inż. Kazimierz Furtak; prof. dr hab. inż. Anna Siemińska-Lewandowska; prof. dr hab. Tomasz Komornicki; prof. dr hab. inż. arch. Magdalena Kozień-Woźniak; dr hab. inż. Marek Pawlik, prof. IK; prof. dr hab. inż. Tadeusz Tatara; prof. dr hab. inż. Krzysztof Tajduś; dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK; dr hab. Bartłomiej Marona, prof. UEK; dr hab. inż. Jacek Chmielewski, prof. PK.
Na bieżąco aktualizowane informacje, dotyczące przygotowania procesu inwestycji, publikowane będą na stronie www.krakow.pl w specjalnej zakładce tematycznej.