Niezbędnik konsumenta
We wtorek (15 marca) był Światowy Dzień Konsumenta – święta ustanowionego prawie 30 lat temu w USA. Z tej okazji warto przypomnieć krakowianom, gdzie mogą szukać pomocy, jeśli po odejściu od kasy czują się rozczarowani.
Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się przy al. Powstania Warszawskiego 10 (I piętro, box 72). Czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30. Poradę prawną można uzyskać zarówno osobiście, telefonicznie (12 61 69 231, 12 61 69 232,) oraz e- mailowo wysyłając wniosek pod adres rzecznik.konsumentow@um.krakow.pl. Konsumenci przyjmowani są bez konieczności wcześniejszego umawiania się. Porady prawne są bezpłatne, ale są one udzielane wyłącznie mieszkańcom powiatu krakowskiego (miejskiego oraz ziemskiego).
Z kolei pod numerem telefonu 0 800 800 008 działa bezpłatna infolinia konsumencka Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Czynna jest w dni powszednie od 9.00 do 17.00.
Pomocą służy także Federacja Konsumentów, Oddział w Krakowie, Rynek Główny 29, tel. 12 422 64 62
Biuro federacji czynne jest od poniedziałku do piątku od godz. 10.30 do godz. 17.30.
W 2010 roku, Miejski Rzecznik Konsumentów prowadził 625 spraw, z których 542 zakończyło się pomyślnie dla klientów, 11 spraw nie udało się rozstrzygnąć korzystnie , a kilkadziesiąt spraw jest w toku. Klienci najczęściej zgłaszali nieprawidłowości dotyczące usług telekomunikacyjnych, bankowych, usług remontowo- budowlanych. Często reklamowano także obuwie, odzież, zakupy przez Internet. W tym samym okresie, Biuro Prawne MRK, udzieliło konsumentom łącznie ponad 50 tysięcy porad. (KS).