Aktualności
Metro dla Krakowa
2024-12-17
Metro to strategiczny projekt dla Krakowa. Oznacza to oczywiście ogromną szansę dla całego miasta, ale i bezprecedensowe wyzwania. Podejmując decyzję o zmianach w projekcie i realizacji bezkolizyjnego systemu metra, byliśmy świadomi ogromu wyzwań – od tych technicznych, przez organizacyjno-finansowe, aż po te komunikacyjne.
„Metro będzie nowym kręgosłupem komunikacyjnym Krakowa”
2024-12-13
O postępach prac, największych wyzwaniach i przyszłości krakowskiego systemu transportowego ze Stanisławem Mazurem, zastępcą prezydenta, nadzorującym przygotowanie budowy metra, rozmawia Kamil Popiela.
Wszystko, co musisz wiedzieć o powstającym metrze w Krakowie
2024-11-13
Budowa pierwszej linii bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie budzi emocje i najwyższy poziom zainteresowania mieszkańców. To zrozumiałe – na metro czekamy od dekad, ale to właśnie w obecnej kadencji prace nad jego powstaniem wreszcie nabierają tempa. Pozwoli ono na zaprojektowanie najlepszego wariantu i rozpoczęcie prac.
Nowoczesne metro na miarę potrzeb Krakowa
2024-12-16
W Krakowie powstanie metro, czyli bezkolizyjny, szybki i wygodny środek transportu publicznego. To dla naszego miasta projekt cywilizacyjny – nie tylko usprawni transport, ale stworzy też impuls rozwojowy dla wielu obszarów. Wzorem innych europejskich miast chcemy, aby był to system nowoczesny i technicznie dopasowany do potrzeb Krakowa.
„Metro może być odpowiedzią na rosnące problemy komunikacyjne”
2024-12-13
O potrzebie budowy metra w Krakowie, inspiracjach z Europy i świata przy planowaniu podziemnego transportu oraz możliwych do wykorzystania technologiach z prof. Andrzejem Szaratą, rektorem Politechniki Krakowskiej, przewodniczącym Rady Naukowo-Technicznej ds. Metra, rozmawia Kamil Popiela.
„Budowa metra to impuls to rozwoju miasta”
2024-12-16
O wyzwaniach związanych z przygotowaniem i budową metra oraz tym jak system podziemnego transportu wpływa na rozwój miasta z Jerzym Lejkiem, prezesem Metra Warszawskiego rozmawia Dominika Jaźwiecka.
Metro w Porto, czyli hybryda metra i tramwaju
2024-12-18
Nie ma jednej definicji systemu metra. Świetnie pokazuje to Metro Do Porto, czyli hybrydowy system, jaki stworzono w drugim, największym mieście Portugalii. To właśnie nad rzeką Duero kursują pojazdy przypominające tramwaje, osiągając w tunelach nawet 100 km/h. Dlaczego to właśnie rozwiązaniami z Porto warto się inspirować, myśląc o budowie metra w Krakowie?
Metro w Salonikach: Efektywny transport w „mieście–muzeum”
2024-12-18
Najmłodszy z systemów metra w Europie to doskonała odpowiedź na pytanie, czy da się budować metro w historycznym mieście, którego podziemia skrywają tajemnice archeologiczne. W Salonikach od listopada autonomiczne, bezzałogowe pociągi wożą pasażerów na 9-kilometrowej linii obejmujących 13 stacji. Miliard euro do inwestycji dołożyła Unia Europejska.
Metro w Tuluzie: Automatyzacja w sercu „różowego miasta”
2024-12-18
Pół miliona mieszkańców, stolica europejskiego lotnictwa i przemysłu kosmicznego oraz uniwersyteckie centrum Francji. To tam funkcjonuje jeden z najciekawszych systemów metra w Europie, obsługiwany przez ciche i lekkie pojazdy. Jak działa Tisséo i dlaczego warto się nim inspirować?
Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskazało gminę, która wyda decyzję w sprawie metra
2024-10-18
Samorządowe Kolegium Odwoławcze, w związku z koniecznością wydania decyzji środowiskowej w sprawie metra przez inną gminę, wskazało Gminę Oświęcim do wszczęcia tego postępowania. Działanie to nie wpłynie na opóźnienie harmonogramu budowy metra w Krakowie.