Edukacja
Edukacja to kluczowy aspekt naszego życia. W krakowskich szkołach uczy się ponad 100 tys. dzieci i młodzieży. Chcę, aby każda krakowska szkoła była miejscem bezpiecznym, przyjaznym i otwartym na wyzwania współczesności oraz przyszłości. Rola prezydenta Krakowa jest szczególna – to właśnie prezydent odpowiada za prowadzenie ponad 300 jednostek edukacyjnych w Krakowie. Wśród nich są przedszkola i szkoły – od podstawówek po licea, technika i szkoły branżowe. To także młodzieżowe domy kultury i poradnie psychologiczno-pedagogiczne – kluczowe instytucje dla rozwoju umiejętności młodych ludzi, a także wsparcia psychologicznego uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Zrobię wszystko, aby działały jeszcze skuteczniej i docierały do każdego, kto potrzebuje pomocy.
Wsparcie rozwoju wiedzy i pasji wśród uczniów
Szkoła to nie tylko miejsce do zdobywania wiedzy, ani tym bardziej „zakuwania” i zdawania egzaminów. Naszym priorytetem będzie wspieranie uzdolnionych uczniów, ale także tych, którzy poza zdobywaniem wysokich stopni i wygrywaniem olimpiad, rozwijają swoje pasje. We współpracy z krakowskimi nauczycielami będziemy wspierać organizowanie dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, rozwijać ofertę młodzieżowych domów kultury, a także stawiać na edukację w plenerze. Dlaczego? Bo wiele zajęć można śmiało prowadzić w inny sposób. Zajęcia historii podczas spaceru po Starym Mieście? Brzmi jak świetny plan!
Stopień realizacji zadania
Uchwała nr XXXV/711/25 Rady Miasta Krakowa z dnia 27 sierpnia 2025 roku w sprawie szczegółowych warunków wspierania edukacji uzdolnionych uczniów, form i zakresu tego wsparcia, trybu postępowania w ramach „Krakowskiego Programu Wspierania Uzdolnionych Uczniów” weszła w życie 23 września, wprowadzając szereg zmian. W nowej wersji uchwały, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców miasta, przyjęto odrębne, wyższe stawki nagród dla uczennic i uczniów, którzy zwyciężyli w międzynarodowych konkursach, olimpiadach i turniejach.
Uszczegółowiono kryteria przyznawania Stypendium im. Prezydenta Juliusza Lea – nagrody dla uczniów krakowskich szkół ponadpodstawowych, których sytuacja materialna stanowi barierę na drodzę dalszego rozwoju, tzn. kontynuacji nauki w szkolewyższej, a którzy w bieżącym roku szkolnym uzyskali przynajmniej 3 udokumentowane sukcesy naukowe. Nowością wprowadzoną w tej Uchwale jest nowa forma nagrody – „Mały Geniusz” – za naukę lub osiągnięcia artystyczne dla uczennic i uczniów klas I–III szkół podstawowych.
Ponadto, nawiązano współpracę z Teatrem im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, w ramach której nagrodzeni uczniowie Listami Gratulacyjnymi Prezydenta Miasta Krakowa, jedną z nagród Krakowskiego Programu Wspierania Uzdolnionych Uczniów, otrzymają zaproszenia do udziału przedpremierowym pokazie spektaklu „Pan Tadeusz”. Dodatkowym wyróżnieniem będzie możliwość zwiedzania gmachu teatru, które poprowadzi osobiście sam dyrektor Teatru, dzieląc się historią i kulisami funkcjonowania tej wyjątkowej instytucji.
Organizowanie obozów naukowych, będących do tej pory częścią „Krakowskiego Programu Wspierania Uzdolnionych Uczniów”, reguluje nowe Zarządzenie nr 1706/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 9 lipca 2025 roku, uszczegóławiające zasady otrzymywania dofinansowania.
Trwające prace nad przeniesieniem XXI LO, mieszczącego się w jednym budynku z MDK im. A. Bursy, do innej lokalizacji pozwolą na dyspozycję budynkiem w całości przez MDK, dzięki czemu MDK mógłby poszerzyć swoją działalność (poprzez pozyskanie dodatkowych sal).
Stworzymy kompendium dobrych praktyk
Przedszkola i szkoły w Krakowie realizują wiele wspaniałych projektów. Zazwyczaj wiedza na ich temat nie wykracza jednak poza mury szkoły. Stąd tak duża potrzeba wzajemnej inspiracji. W ramach dialogu z nauczycielami, rodzicami i uczniami proponujemy stworzenie bazy dobrych praktyk pokazujących najlepsze przykłady prowadzenia zajęć szkolnych i realizacji innowacyjnych działań pozalekcyjnych. Będziemy stawiać też na sieciowanie nauczycieli, aby mogli wymieniać się doświadczeniami i wspólnie realizować międzyszkolne projekty.
Stopień realizacji zadania
W Krakowie regularnie współorganizowane są tematyczne warsztaty dla nauczycieli, które wspierają rozwój kompetencji kadry pedagogicznej oraz promują działania na rzecz dobrostanu psychicznego i profilaktyki uzależnień wśród dzieci i młodzieży.
Jednym z wyjątkowych przedsięwzięć w tym obszarze są krakowskie „Przystanie (na) szczęście” – specjalnie przygotowane miejsca w szkołach, w których uczennice i uczniowie mogą oderwać się na chwilę od codziennych obowiązków, zrelaksować i wziąć udział w inspirujących zajęciach. Projekt idealnie wpisuje się w cele miejskiej kampanii #OgarniamŻycie, promującej świadome i zrównoważone podejście do życia.
W dniach 1–5 września krakowskie samorządowe szkoły podstawowe, ponadpodstawowe oraz placówki mogły zgłaszać swój udział w pilotażu projektu Scholario. To innowacyjne narzędzie, które umożliwia uczennicom i uczniom codzienne wyrażanie emocji, wspiera nauczycieli, psychologów i pedagogów w ich pracy oraz daje szkołom systematyczny wgląd w nastroje panujące wśród dzieci i młodzieży. Dzięki temu możliwe jest lepsze planowanie działań profilaktycznych i szybkie, konstruktywne reagowanie na potrzeby uczniów.
29 września Miasto Kraków z dumą przystąpiło do pilotażu projektu Scholario. Jest to ważny krok w kierunku budowania bezpiecznej, wspierającej i nowoczesnej przestrzeni edukacyjnej dla naszych uczennic i uczniów. Kraków chce być nie tylko miastem z ambitną polityką edukacyjną, ale też liderem we wdrażaniu rozwiązań, które mają realny wpływ na dobrostan dzieci.
Projekt ten, to:
- wdrożenie skutecznego systemu wsłuchiwania się w emocje uczniów i uczennic oraz ułatwienie codziennej pracy psychologów, psycholożek i pedagogów, pedagożek szkolnych
- bezpłatne narzędzie dla wszystkich uczestniczących szkół/placówek podstawowych i ponadpodstawowych
- narzędzie służące monitorowaniu kondycji emocjonalnej uczennic i uczniów od 13 roku życia
- podkreślenie, że Kraków jest miastem, które aktywnie wdraża innowacje wspierające szkoły/placówki i uczniów
- system codziennego wsparcia emocjonalnego w szkołach, narzędzie pomagające uczennicom i uczniom lepiej rozumieć i wyrażać własne emocje, a nauczycielom, nauczycielkom i specjalistom, specjalistkom skuteczniej reagować na potrzeby podopiecznych.
Scholario to również odniesienie się do podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026, a więc:
kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym
- szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych
- promocja zdrowego trybu życia w szkole – kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych. Wspieranie aktywności fizycznej uczniów
- profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych
- promowanie higieny cyfrowej i bezpiecznego poruszania się w sieci. Rozwijanie umiejętności krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli nowoczesnych technologii, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji oraz korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
- promocja kształcenia zawodowego w szkołach podstawowych oraz w środowisku pracodawców. Wzmocnienie roli doradztwa zawodowego
- rozwijanie zainteresowania kulturą i językiem polskim wśród Polonii. Nauczanie języka polskiego w środowiskach polonijnych
- wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia poprzez promowanie oceniania kształtującego i metod aktywizujących w dydaktyce.
Należy podkreślić zgodności pilotażu z powyższymi kierunkami poprzez:
- wspieranie profilaktyki przemocy rówieśniczej, kryzysów psychicznych i uzależnień (pkt 4)
- wzmacnianie promocji zdrowego trybu życia i dbałości o kondycję psychiczną uczniów (pkt 3)
- rozwijanie kompetencji cyfrowych poprzez bezpieczne i metodyczne wykorzystanie nowoczesnych technologii (pkt 5)
- wspieranie kształtowania postaw obywatelskich i społecznych poprzez rozwój empatii, wrażliwości i odpowiedzialności za innych (pkt 2)
- umożliwianie uczniom i uczennicom rozwijania poczucia sprawczości i aktywności poznawczej dzięki ocenie własnych emocji i świadomemu uczestnictwu w procesie edukacyjnym (pkt 8).
Ponadto, na stronie internetowej Portalu Edukacyjnego powstała zakładka „Chwalimy się”, w której szkoły mogą prezentować swoje najciekawsze akcje, projekty i inicjatywy. To doskonała okazja, aby dzielić się dobrymi praktykami, inspirować innych i promować osiągnięcia krakowskich placówek oświatowych.
Szkoły techniczne chlubą Krakowa
Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, jakie możliwości daje nauka w technikach i szkołach branżowych. Mimo to „branżówki” wciąż są dla wielu uczniów ostatecznością. Tak nie powinno być. Chcemy wzmacniać poziom nauczania w tych szkołach i promować je jako miejsca, gdzie można nie tylko zdobywać wiedzę i rozwijać swoją pasję, ale też otrzymać konkretny i pożądany przez pracodawców zawód.
Stopień realizacji zadania
W Krakowie aktywnie promowana jest edukacja zawodowa i branżowa, aby młodzież mogła świadomie wybierać ścieżki rozwoju i poznawać różnorodne możliwości kształcenia.
W styczniu 2025 r. w Zespole Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji oraz na stronie internetowej szkoły odbyły się „Styczniowe Targi Szkół Zawodowych w Meliorku”, które przyciągnęły wielu zainteresowanych uczniów i rodziców.
W lutym 2025 r. „Prezentacje Nowohuckich Szkół Ponadpodstawowych” w Zespole Szkół Ekonomicznych nr 2 pozwoliły ósmoklasistom lepiej poznać ofertę placówek w Nowej Hucie.
W marcu 2025 r. krakowskie szkolnictwo techniczne i branżowe zaprezentowało swoje atuty podczas Krakowskiego Tygodnia Zawodowców. Zgodnie z harmonogramem szkoły z czterech rejonów miasta przedstawiły swoją ofertę uczniom klas ósmych. Wydarzeniu towarzyszyły Otwarte Soboty w samorządowych szkołach zawodowych, dostępne zarówno stacjonarnie, jak i online. Dodatkowo szkoły składały wnioski o dofinansowanie doposażenia pracowni zawodowych, aby zapewnić jeszcze lepsze warunki kształcenia.
Na terenie miasta działa Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Krakowski Ośrodek Kariery”, która realizuje projekty wspierające uczniów przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Celem tych działań jest kształtowanie pozytywnej i aktywnej postawy wobec edukacji i pracy, rozwijanie talentów i zainteresowań oraz promowanie idei uczenia się przez całe życie. Specjaliści poradni, obecni w szkołach, pokazują korzyści płynące z profesjonalnego doradztwa zawodowego i oferują wsparcie w odkrywaniu własnych predyspozycji, poznawaniu oferty edukacyjnej krakowskich szkół oraz przygotowaniu do rekrutacji.
Obecnie Poradnia prowadzi m.in. projekty: „Wędrówka po świecie zawodów”, „Poznaję, doświadczam, wybieram”, „Rajd po fach” oraz „Startuj po marzenia, stwórz swój start-up!”, które inspirują młodzież do rozwijania pasji i podejmowania świadomych wyborów edukacyjno-zawodowych.
Od roku szkolnego 2025/2026 planowane są kolejne ważne zmiany w ofercie edukacyjnej:
- utworzenie Branżowej Szkoły II stopnia nr 10 w Zespole Szkół Gastronomicznych nr 1 (os. Złotej Jesieni 16)
- rozpoczęcie kształcenia w zawodzie technik programista w Technikum Kształtowania Środowiska nr 24
- wprowadzenie zawodu technik handlowiec w Technikum Ekonomiczno-Hotelarskim nr 4
- uruchomienie nowych kierunków: technik gospodarki odpadami, technik eksploatacji portów i terminali, technik spedytor w Technikum Geodezji i Kształtowania Środowiska nr 12
- kształcenie w zawodzie technik handlowiec w Technikum nr 16 oraz Branżowej Szkole II stopnia nr 2
- kształcenie w zawodzie technik gospodarki odpadami w Technikum Inżynierii Środowiska nr 13
- nowa propozycja edukacyjna – zawód fryzjer w Branżowej Szkole Specjalnej I stopnia nr 30.
O wszystkich działaniach związanych z rozwojem szkół branżowych mieszkańcy mogą na bieżąco dowiadywać się na stronie internetowej Portalu Edukacyjnego, gdzie publikowane są aktualne informacje i komunikaty.
Współpraca z trzecim sektorem
Lata rządów PiS to czas ogromnych trudności we współpracy szkół z organizacjami pozarządowymi, a przecież wśród lokalnych NGO-sów jest wiele niezwykle doświadczonych i merytorycznych organizacji. Mogą i powinny one wzbogacać edukację formalną w naszym mieście. Z tego powodu dzięki bliskiej współpracy z Ministerstwem Edukacji Narodowej, Kuratorium Oświaty w Krakowie oraz dyrektorami, nauczycielami, rodzicami i uczniami z krakowskich szkół na nowo określimy warunki współpracy z NGO.
Stopień realizacji zadania
4 marca 2025 r. w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych przy ul. Zabłocie 20 odbyło się inspirujące spotkanie „Edukacja – dialog – współpraca”, które połączyło dyrektorów krakowskich szkół oraz przedstawicieli lokalnych organizacji pozarządowych. Wydarzenie miało formę warsztatów i stało się doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, integracji oraz budowania trwałych partnerstw między szkołami, NGO i miejskimi instytucjami.
Po raz pierwszy zorganizowano otwarte spotkanie z krakowskimi organizacjami pozarządowymi, aby wspólnie wypracować propozycje do rocznego programu współpracy Gminy Miejskiej Kraków z NGO na rok 2026. Część zgłoszonych pomysłów otrzyma status priorytetowych, co umożliwi organizacjom ubieganie się o środki dotacyjne w przyszłorocznych konkursach.
Dodatkowo ogłoszono konkurs w formie powierzenia na realizację programu SUWAK – Wspieranie Samorządów Uczniowskich. Termin nadsyłania ofert upłynął 17 lipca 2025 r., a w wyniku rozstrzygnięcia wyłoniono operatora zadania w formie regrantingu. Została nim Fundacja Oświatowa im. ks. Stanisława Konarskiego, która poprowadzi działania wspierające rozwój i aktywność samorządów uczniowskich.
Rozpoczęto także przygotowania do Rocznego Programu Współpracy Gminy Miejskiej Kraków z NGO na 2026 rok, aby już teraz zaplanować skuteczne formy wsparcia i współdziałania na rzecz edukacji i społeczności lokalnej.
Ekspercki plan na edukację
Oświata to niezwykle wrażliwa dziedzina naszego życia. Nikt jednak nie zna lepiej procesu edukacji i aktualnych wyzwań niż dyrektorzy szkół, nauczyciele oraz bezpośredni uczestnicy tego procesu – uczniowie i ich rodzice. Z tego powodu powołamy zespoły eksperckie działające przy prezydencie, które będą współdecydować o kształcie polityki oświatowej miasta. Ta współpraca musi być ścisła!
Stopień realizacji zadania
Współpraca z rodzicami jest w Krakowie traktowana jako priorytet w budowaniu wysokiej jakości edukacji. To właśnie dzięki partnerskiemu dialogowi możliwe jest tworzenie atrakcyjnej oferty edukacyjnej i podnoszenie poziomu nauczania w krakowskich szkołach. Już kilka lat temu powstały Zespoły Doradcze Rodziców, które stały się ważnym forum opiniotwórczym i głosem środowiska rodziców.
Podobną rolę pełnią Zespoły Doradcze Dyrektorów przedszkoli, szkół i placówek – nieformalne, ale cenione ciała doradcze, reprezentujące dyrektorów poszczególnych typów jednostek. Zespoły te funkcjonują od 2012 roku i stanowią platformę do współpracy, wymiany doświadczeń i wspólnego poszukiwania najlepszych rozwiązań dla krakowskiej oświaty. Ich członkami zostają dyrektorzy cieszący się dużym zaufaniem środowiska, wybierani w drodze głosowania lub zapraszani ze względu na swoje doświadczenie i autorytet.
Zespoły Doradcze nie tylko opiniują projekty aktów prawnych, ale także służą jako przestrzeń do dzielenia się dobrymi praktykami, wzajemnego inspirowania się oraz opracowywania rozwiązań, które usprawniają codzienną pracę szkół i placówek. Umożliwiają dyrektorom współtworzenie polityki oświatowej Krakowa, budowanie jej pozytywnego wizerunku oraz zgłaszanie propozycji usprawnień w zakresie przepisów oświatowych.
Nowe Zespoły Doradcze zostały powołane Zarządzeniem nr 2022/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z 26 sierpnia 2025 r. Ich działalność zainaugurowano spotkaniem, podczas którego zaplanowano harmonogram prac na rok szkolny 2025/2026. To ważny krok w kierunku jeszcze bardziej efektywnej współpracy i otwartego dialogu na rzecz rozwoju krakowskiej edukacji.
Powołamy Miejskiego Rzecznika Praw Ucznia
Podstawowym zadaniem rzecznika będzie troska o przestrzeganie praw i obowiązków ucznia, zapewnienie podmiotowego traktowania uczniów w procesie dydaktyczno-wychowawczym oraz rozwiązywania konfliktów na płaszczyźnie uczeń-nauczyciel. Rzecznik będzie mógł interweniować nie tylko w przypadku indywidualnego dziecka, ale także całego zespołu – grupy uczniów czy całej klasy.
Stopień realizacji zadania
13 stycznia 2025 r. Pani Aleksandra Twaróg została powołana na stanowisko Krakowskiego Rzecznika Uczniów i Dialogu Szkolnego. Jej misją jest wspieranie uczniów, budowanie otwartej komunikacji w szkołach oraz promowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska edukacyjnego.
Główne zadania Rzecznika:
• ochrona praw uczniów – monitoruje przestrzeganie praw uczniów w krakowskich szkołach i podejmuje działania, aby je wzmacniać. Podczas wizyt w placówkach prowadzi rozmowy z samorządami uczniowskimi, a także pełni regularne dyżury, dając młodym ludziom przestrzeń do zgłaszania swoich problemów i pomysłów
• zapewnienie bezpieczeństwa i dobrostanu uczniów – wspiera inicjatywy poprawiające warunki nauki i odpoczynku. Jest dostępna dla uczniów w każdej sytuacji, angażuje się w rozwój i udoskonalanie szkolnych kącików wyciszenia oraz zachęca szkoły do ich tworzenia
• budowanie kultury dialogu – promuje otwartą, konstruktywną komunikację między uczniami, nauczycielami i rodzicami, wspierając rozwiązywanie konfliktów i budowanie atmosfery zaufania
• współpraca z samorządami uczniowskimi i organizacjami młodzieżowymi – wzmacnia głos młodych ludzi w sprawach dotyczących edukacji i życia szkolnego, prowadzi regularne spotkania z samorządami oraz współpracuje z Młodzieżową Radą Krakowa
• wsparcie szkół i placówek oświatowych – doradza w zakresie zmian statutów szkolnych i rekomenduje działania profilaktyczne. Obecnie pracuje nad propozycją wpisu o Rzeczniku Praw Ucznia do statutów szkół
• działania edukacyjne i profilaktyczne – przygotowuje plakaty, komunikaty na Portalu Edukacyjnym i w mediach społecznościowych, a także planuje warsztaty i wydarzenia dotyczące praw i obowiązków ucznia oraz dialogu szkolnego
• analiza i rekomendacje – bada sytuację w szkołach, diagnozuje potrzeby oraz przygotowuje propozycje usprawnień, które mogą poprawić jakość edukacji i bezpieczeństwo uczniów. Regularnie spotyka się z dyrektorami i przedstawicielami uczniów, aby wspólnie wypracowywać najlepsze rozwiązania.
Rzecznik aktywnie współpracuje z dyrektorami szkół, nauczycielami, samorządami uczniowskimi oraz radami rodziców, podejmuje interwencje w przypadku naruszeń praw uczniów, analizuje zmiany w prawie oświatowym i uczestniczy w konferencjach poświęconych edukacji.
Pełni również funkcję opiniotwórczą, doradzając władzom miasta w zakresie polityki edukacyjnej i ochrony praw uczniów. Dzięki jej zaangażowaniu uczniowie zyskują realne wsparcie i większy wpływ na życie szkolne, a szkoły – możliwość tworzenia jeszcze lepszej atmosfery współpracy opartej na zaufaniu i wzajemnym szacunku.
Stworzymy program przywracania stołówek szkolnych
Opracujemy program dofinansowania posiłków dla dzieci i młodzieży. Nowoczesne stołówki szkolne będą gwarantować dzieciom smaczne i zdrowe posiłki. Stołówki będą organizowane w taki sposób, aby zapewnić dzieciom możliwość dokonania wyboru tego, co nakładają na swój talerz. Produkty będą pochodzić od lokalnych rolników. Takie rozwiązanie nie tylko skróci łańcuch dostaw, ale też będzie realnym wsparciem lokalnej produkcji.
Stopień realizacji zadania
Obecnie posiłki w krakowskich szkołach przygotowują ajenci, którzy wynajmują pomieszczenia kuchenne od dyrektorów placówek. Aby jeszcze lepiej dostosować ofertę żywieniową do potrzeb uczniów i szkół, do placówek prowadzących żywienie zbiorowe wysłano ankietę. Zebrane odpowiedzi pozwolą na dokładniejszą analizę tematu i planowanie ewentualnych udoskonaleń w przyszłości.
Wprowadzimy lodówki dobra w każdej dzielnicy
Lodówki pełne dobra to inicjatywa pomagająca się dzielić nadmiarowym jedzeniem z osobami, które tego najbardziej potrzebują. W Polsce marnuje się rocznie około 9 milionów ton żywności. Powinniśmy podejmować wszelkie inicjatywy, które zmniejszą ten współczynnik. Prowadzenie edukacji najmłodszych w tym zakresie powinno stać się jednym z priorytetów miasta.
Stopień realizacji zadania
W pięciu lokalizacjach w Krakowie funkcjonują „Lodówki pełne dobra” jako punkty nieodpłatnej dystrybucji produktów spożywczych. Zadanie realizuje Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. W roku 2025 zaplanowano uruchomienie kolejnych pięciu lodówek.
Zapewnimy dostęp do stomatologa oraz ortodonty uczniom krakowskich szkół
Dostępność ta wpłynie na poprawę jakości życia, edukację zdrowotną oraz będzie stanowić realne wsparcie dla rodzin o ograniczonych zasobach finansowych.
Stopień realizacji zadania
Zarządzenie Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie zasad organizacji opieki zdrowotnej nad uczniami samorządowych szkół podstawowych, ponadpodstawowych i placówek na terenie Gminy Miejskiej Kraków szczegółowo określa zobowiązanie dyrektorów szkół i placówek do podjęcia wszelkich możliwych, koniecznych i prawnie dopuszczalnych działań w celu zapewnienia funkcjonowania na terenie szkoły lub placówki gabinetu profilaktyki zdrowotnej.
Jeżeli szkoła nie ma pomieszczenia przeznaczonego na gabinet stomatologiczny, dostęp do stomatologa jest realizowany w podmiotach leczniczych na podstawie porozumień GMK z podmiotami realizującymi świadczenia ogólnostomatologiczne u dzieci i młodzieży jest finansowany ze środków NFZ, zgodnie z ustawą o opiece nad uczniami.
Ponadto w zakresie dostępu do ortodonty rozważane jest opracowanie programu polityki zdrowotnej w tym obszarze.
Przeprowadzimy audyt dostępności szkół dla osób z niepełnosprawnościami i zlikwidujemy bariery infrastrukturalne
Audyt dostępności szkół dla osób ze szczególnymi potrzebami jest niezbędny, aby zapewnić równy dostęp do edukacji wszystkim uczniom. Pozwala on zidentyfikować istniejące bariery architektoniczne i komunikacyjne, umożliwiając dostosowanie infrastruktury szkolnej oraz wprowadzenie niezbędnych wymagań służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Stopień realizacji zadania
Aktualnie trwa analiza finansowo-rzeczowa, mająca na celu ocenę możliwości realizacji postulatu oraz wprowadzenia zadania do budżetu Miasta Krakowa i Wieloletniej Prognozy Finansowej. To ważny etap, który pozwoli odpowiednio zaplanować środki i działania, aby skutecznie zrealizować inicjatywę.
Rozszerzymy program edukacji wielokulturowej oraz wzmocnimy rolę asystentów wielokulturowych w krakowskich szkołach
Krakowskie szkoły są coraz bardziej wielokulturowe. Należy wzmacniać kompetencje nauczycieli, ale też uczniów i ich rodziców, do współpracy w coraz bardziej różnorodnym środowisku. Potrzebne jest także wzmocnienie pozycji asystentów międzykulturowych. Priorytetem będą rozmowy z Ministerstwem Edukacji Narodowej na temat statusu zatrudnienia tych osób, które pomagają nie tylko dzieciom pochodzącym z innych krajów, ale wszystkim osobom tworzącym oblicze krakowskich szkół.
Stopień realizacji zadania
Centrum Informacji Edukacyjnej dla Dzieci i Młodzieży z Doświadczeniem Migracji (CIEM) działa od października 2024 r. przy Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi w Krakowie (SPPPDN). Jego głównym zadaniem jest wspieranie pracowników krakowskich szkół i placówek oświatowych w pracy z uczniami pochodzącymi z różnych kultur – w tym także asystentów międzykulturowych.
W grudniu 2024 r. SPPPDN i CIEM, we współpracy z Instytutem Psychologii UJ, Bilingualism Matters w Krakowie oraz Fundacją Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. M. Reja, zorganizowały konferencję „Asystentura międzykulturowa w wielokulturowym i wielojęzycznym środowisku edukacyjnym”. Partnerami wydarzenia były m.in. Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych UMK, Wydział Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia UMK, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Wydział Polonistyki UJ, Centrum Wielokulturowe w Krakowie, Koalicja na rzecz wzmacniania roli asystentów międzykulturowych oraz romskich, a także Stowarzyszenie Asystentów Międzykulturowych TO MA SENS.
Na początku 2025 r. CIEM kontynuowało działania wspierające. W styczniu odbyły się spotkania informacyjno-szkoleniowe dla asystentów międzykulturowych zatrudnionych w krakowskich szkołach. W lutym, we współpracy z UJ i Fundacją Reja, przygotowano warsztaty metodyczne dla nauczycieli oddziałów przygotowawczych i nauczycieli języka polskiego jako obcego. Był to praktyczny cykl zajęć, podczas których zaprezentowano skuteczne rozwiązania dydaktyczne pomocne w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji.
4 marca w Klastrze Innowacji Społeczno-Gospodarczych odbyło się spotkanie „Edukacja – Dialog – Współpraca”, którego celem była wymiana doświadczeń, integracja i rozpoczęcie współpracy między krakowskimi szkołami a lokalnymi organizacjami pozarządowymi. Ważnym tematem rozmów była wielokulturowość w środowisku edukacyjnym. Wydarzenie zorganizował Wydział Edukacji i Projektów Edukacyjnych UMK we współpracy z Wydziałem Polityki Społecznej, Równości i Zdrowia UMK.
CIEM to miejsce, w którym dzieci z doświadczeniem migracji oraz ich rodzice lub opiekunowie mogą uzyskać pełną informację na temat oferty edukacyjnej w Krakowie i wsparcia w adaptacji do polskiego systemu edukacji. Centrum prowadzi również szkolenia dla asystentów międzykulturowych, w tym finansowane ze środków pozabudżetowych. Ponadto miasto wydało zgody na zatrudnianie w krakowskich szkołach asystentów międzykulturowych, którzy ułatwiają uczniom spoza Polski integrację ze społecznością szkolną i wspierają komunikację między szkołą a rodziną.
W trosce o podnoszenie jakości edukacji wielokulturowej, zgodnie z Zarządzeniem nr 851/2025 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 7 kwietnia 2025 r., nauczyciele zatrudnieni w szkołach i placówkach prowadzonych przez Gminę Miejską Kraków mogą otrzymać dofinansowanie do 95% kosztów kształcenia związanego z edukacją wielokulturową i międzykulturową.
W marcu 2025 r. odbyła się także konferencja połączona z warsztatami „Edukacja – dialog – współpraca”, której celem była wymiana doświadczeń, integracja oraz nawiązywanie partnerstw między szkołami samorządowymi, organizacjami pozarządowymi i miejskimi instytucjami – ze szczególnym uwzględnieniem tematyki międzykulturowości.